marți, 24 aprilie 2012

Theatres des Vampires au bântuit prin Transilvania

După ce, anul trecut, au cântat în premieră în România, Sonya Scarlet şi colegii săi au revenit pentru încă două spectacole, în Bucureşti, dar şi în Cluj.

Theatres des Vampires au demarat turneul european pe 13 aprilie, cu un show în Slovenia. După Maribor au urmat Zagreb (Croaţia), Ankara şi Istanbul (Turcia), iar pe teritoriu românesc au intrat pe 19 aprilie. Ei au venit însoţiţi de conaţionalii de la JTR Sickert şi Lunocode.

În viziunea multora, viaţa de artist pare o continuă distracţie - muzicienii vin, cântă, se distrează, apoi pornesc către următoarea destinaţie. Însă aceasta este doar partea frumoasă a lucrurilor: reporterii adevarul.ro au simţit pe pielea lor ce înseamnă un turneu. Cele două zile - dintre cele 18 ale periplului european - au fost extrem de solicitante.

Indiferent cât de confortabil şi de stabil ar fi autocarul - lung de douăzeci de metri şi înalt de patru, plus o remorcă destinată instrumentelor -, pentru cei care nu sunt deprinşi să doarmă în maşină este un adevărat calvar. „După o vreme te obişnuieşti, te simţi ca un prunc în leagăn", a încercat să glumească unul dintre cei 19 membri ai „caravanei vampirilor".

Însă nu este chiar aşa, mai ales dacă străbaţi şoseaua sinuoasă de pe Valea Prahovei atunci când e somnul mai dulce. Artiştii spun că bioritmul le este dat peste cap. Unii nu se pot odihni aşa cum ar trebui, şi aceasta nu este singura lor problemă.

O oprire în parcarea unei benzinării nu este benefică doar pentru şoferul care conduce şi câte 11 ore, ci şi pentru trupeţi, care profită de popas pentru un spălat pe dinţi şi pe faţă. Iar întârzierile din motive neprevăzute le pot da peste cap întregul program, făcut de altfel foarte riguros.

Un mic-dejun frugal luat la măsuţele din autocar nu este întotdeauna suficient pentru a le asigura caloriile necesare. „Avem asigurată doar o masă pe zi, însă uneori suntem nevoiţi ca din lipsă de timp să alegem între cină şi duş, câtă vreme probele de sunet nu pot fi tăiate de pe listă", ne-a mărturisit Sonya Scarlet. Şi la aceste activităţi se adaugă nelipsitele interviuri şi alte activităţi de protocol.

Şi în drum spre Bucureşti s-a întâmplat ceva neprevăzut: un control de rutină al poliţiei din Bulgaria i-a ţinut în loc mai bine de două ore, astfel că programul din clubul Wings a trebuit să fie comprimat la maximum. Însă, cum trupa Eufobia, iniţial anunţată pe afiş, nu s-a mai alăturat turneului, desfăşurătorul nu a suferit modificări majore.


La 19.30, pe scenă a urcat Lunocode, trupă înfiinţată în 2004 de fraţii Perseo şi Paride Mazzoni (tobe, respectiv chitară), lor alăturându-li-se Giordano Boncompagni (chitară) şi Francesco Rossi (bass). După ce au activat iniţial sub titulatura Anima, italienii şi-au schimbat numele în 2010, după semnarea contractului cu Spider Rock Promotion. Lunocode este un joc de cuvinte între Lunokhod (cuvânt care în rusă înseamnă „care păşeşte pe Lună") şi termenul „code" din limba engleză.

În acelaşi an au schimbat şi solista, Daphne Romano devenind noua voce a formaţiei. Roşcata a încălzit atmosfera în clubul bucureştean, strângând fanii în faţa scenei. Muzicienii au constituit o surpriză plăcută pentru publicul român. Ei au prezentat piese de pe albumul „Celestial Harmonies", apărut anul acesta. O veste bună ne-a dat-o chiar Daphne: „Lucrăm la un nou produs discografic, avem gata câteva piese", ne-a dezvăluit interpreta.

Din motive tehnice, Tiarra a cântat mai devreme decât era prevăzut: cât timp celelalte două grupuri de pe afiş au folosit setări de sunet similare, s-a impus această modificare de program. Şi grupul român a avut aproape o oră la dispoziţie, încântându-şi admiratorii şi surprinzându-i plăcut pe „oaspeţii" din Peninsulă.


O apariţie mai mult decât plăcută a fost JTR Sickert. Trupa din Modena, înfiinţată în 2005, a avut o ascensiune rapidă, iar stilul industrial gothic i-a propulsat în rândul formaţiilor care şi-au căpătat deja succesul.

Concertul lor de la Viadana, unde au împărţit scena cu Dark Tranquillity, dar şi cu Theatres des Vampires, a convins-o pe Sonya Scarlet să-i includă în turneul actual. De altfel, între cele două formaţii italiene există o strânsă prietenie, aşa cum am putut observa în cele două zile petrecute alături de ei.

Delicata solistă Emy Zona şi energicul Tiziano Panini, alias Billy T Cooper (foto), s-au completat perfect. În timp ce vocea ei suavă a punctat părţile mai lente, el a oferit dinamism show-ului, dansând pe tot parcursul recitalului. Vocalul n-a stat o clipă locului, agitând deseori stativul microfonului ornat cu leduri, pe deasupra capetelor celor din primele rânduri.


Contrar altor trupe, în care prezenţa feminină este cea care îşi schimbă ţinutele, la JTR Sickert lucrurile au stat exact pe dos: peste bluza de plasă, Billy T Cooper a îmbrăcat jachete negre, asortate la un joben ce amintea de Slash. Cu un machiaj a la Lord Vampyr şi cu o atitudine ce te ducea cu gândul la Valor Kand, solistul grupului din Modena a reuşit să rămână original, fiind o apariţie inedită, cu mult potenţial.

Însă cei mai aşteptaţi au fost headlinerii, cu o Sonya Scarlet în mare vervă. Puţini au fost cei care au ştiut că interpreta nu se simţea deloc bine atunci când autocarul a tras în faţa clubului Wings. Însă până la ora recitalului ea a reuşit să-şi revină şi a dat maximum posibil. Intrarea în atmosfera de spectacol a remontat-o: părea că-şi trage energia, precum vampirii, din entuziasmul celor din sală.

Şi la Bucureşti, dar şi la Cluj, ei au optat pentru acelaşi setlist: „Keeper of Secrets", „Lilith Mater Inferorum", „Bring Me Back", „Angel of Lust", „Blood Addiction", „Le Grand Guignol", „Unspoken Words", „Moonlight Waltz", „Apart", „Anno Dracula", „Medousa", „Rain", „Wherever You Are", „Sangue", „La Danse Macabre du Vampire", iar pentru bis au păstrat „Carmilla" şi „Blut Divine". 

„Vampiriţa" şi-a etalat caninii ascuţiţi şi a regurgitat „sânge" la piesa „Sangue". Spre regretul multora, a lipsit momentul în care solista deschidea Necronomiconul din care ţâşneau flăcări. Însă din piesele cerute insistent - dar zadarnic - de public s-ar fi putut forma un setlist de încă 17 melodii, cu nimic mai prejos decât cel prezentat în cele două seri.


Ca noutate a apărut însă "Apart", una dintre cele trei piese compuse de formaţia italiană pentru coloana sonoră a filmului "The Cult of Lamia". În pelicula care va fi lansată în curând, Sonya Scarlet a primit un rol, ocazie de a colabora din nou cu David Bracci şi cu Abraam Fontana, regizorul, respectiv interpretul personajului principal masculin în videoclipul piesei "Carmilla".

Solista a schimbat trei costume chiar pe scenă, în dosul unui paravan improvizat. Astfel că, spre deosebire de concertul de anul trecut, a putut să-şi afişeze vestimentaţia extravagantă, descompusă de fiecare dată până când a rămas în ţinute extrem de sexy.

Nu au lipsit accesoriile purtate pe cap, unul dintre acestea făcând-o să semene cu legendara „Medousa", la melodia cu acelaşi nume. Dacă la primul costum domina culoarea roşie, cel de-al doilea a fost complet negru, în timp ce la final a apărut într-o rochie albă. Fanii nu au părăsit clubul până ce nu şi-au primit porţia de autografe şi fotografii alături de artişti, astfel că muzicienii au rămas în Wings până mult după miezul nopţii.


În jurul orei 3 dimineaţa, caravana a plecat spre Transilvania, având doi pasageri în plus la bord. Jurnaliştii adevarul.ro au profitat de locurile rămase libere după ce trupa bulgară Eufobia „a sărit din schemă". Muzicienii au mai rămas ceva vreme la măsuţele din autocar, înainte de a urca în „dormitorul" de la etaj.

Am putut schimba impresii la cald cu artiştii, care au fost impresionaţi şi de această dată de căldura cu care i-au primit admiratorii lor din România. Un singur regret au avut: „Ne-am fi dorit foarte mult să vizităm castelul Bran, asociat cu numele lui Dracula", ne-a spus cu regret bateristul Gabriel Valerio. Însă timpul şi aşa scurt nu a permis nici o oprire suplimentară, astfel că obiectivul turistic a rămas pentru o dată viitoare.

Dacă există o sarcină mai ingrată decât cea de a păzi o turmă de iepuri, este aceea de a coordona un grup de 19 persoane, fiecare cu propriile necesităţi, de la alcătuirea meniului pentru vegetarieni la programarea ordinii la duş. Plus negociatul cu organizatorii locali şi rezolvarea situaţiilor neprevăzute. Tour managerul Francesco Grieco s-a ocupat de toate acestea, în plus înlocuindu-l şi pe şofer în ultima oră a drumului.

Lui i-a revenit şi misiunea delicată de a conduce imensul vehicul pe străzile Clujului şi de a coordona descărcarea cutiilor voluminoase în care erau ambalate sculele, în cel mai scurt timp posibil. Astfel că şi el are o parte din meritul că show-ul din Irish & Music Pub, organizat de Welcome2Cluj, a ieşit la fel de bine ca şi cel pus la cale de Stay Metal Forever, în Bucureşti.


După ce au pus umărul la dusul bagajelor prin labirintul din clubul clujean, artiştii s-au răspândit care încotro: unii la duşuri, alţii la masă, alţii la probele de sunet. Responsabilă cu aranjatul standului de merchandise a fost Katia „Diktator", cea pe care fanii înrăiţi au recunoscut-o în persoana celei care îi realizează de obicei impunătoarele ţinute Sonyei Scarlet. S-ar putea spune că grupul formează o adevărată familie, şi la figurat, dar uneori şi la propriu: Katia este soţia inginerului de sunet Christian Ice, aflat la butoane pe întreg turneul.

Produsele cu logoul trupelor au fost pentru toate buzunarele: de la DVD-ul „Moonlight Waltz Tour 2011" (80 de lei), care urmează a fi lansat oficial abia la finalul acestei luni, până la insignele de 4 lei. Nu au lipsit tricourile, afişele, pandantivele, CD-urile şi alte suveniruri.


Show-ul a fost deschis de o formaţie locală: pentru clujenii de la The Hourglass a fost primul concert important sub această titulatură. Alma Vomastek şi colegii săi au pregătit publicul pentru festinul ce avea să urmeze.

Deşi setlisturile au fost similare cu cele de la Bucureşti, cei mai mulţi dintre muzicieni au optat pentru alte costume decât în Capitală. Mai ales că în Wings cei de la Lunocode au fost nevoiţi să cânte în „ţinuta de lucru", din cauza decalării programului, după cum a dezvăluit unul dintre trupeţi. Daphne i-a cucerit şi pe clujeni, cu privirea sa seducătoare - efectul fiind amplificat de conturul negru ce-i punea în evidenţă ochii -, dar mai ales cu talentul său muzical.


În faţa scenei s-a strâns un grup compact care nu s-a clintit de pe poziţiile strategice până la final. Şi solistul JTR Sickert i-a entuziasmat pe spectatori, unii cunoscându-i deja piesele de pe Internet. „Sunt pentru prima dată în România, dar cu siguranţă nu şi ultima", avea să ne spună Tiziano după spectacol.

Aşa cum era de aşteptat, headlinerii au fost la înălţime, cu Fabian Varesi la clape, Stephan Benfante la chitară, Zimon Lijoi la bass şi Gabriel Valerio la tobe. „Ne-am întors acasă, în Transilvania", i-a salutat Sonya Scarlet pe cei din sală. Poate că şi o astfel de declaraţie i-a făcut pe clujeni să fie mai zgomotoşi decât rockerii din Bucureşti. Alte trei vestimentaţii, de data aceasta două negre şi una albă, au fost etalate de „contesa" italiană, şi, bineînţeles, un altfel de machiaj, dar la fel de spectaculos.


De la un asemenea concert nu puteau lipsi artiştii locali, printre care s-a numărat şi Andy Ghost, care a profitat de o zi liberă în programul trupei Altar, al cărei solist este, pentru a asista la show. Nici el nu a ratat ocazia de a se fotografia cu muzicienii italieni.

După sesiunea de autografe, „vampirii" au bântuit noaptea prin Cluj, dar nu în căutare de victime, ci pentru a ajunge la hotelul unde urmau să facă un duş înainte de a pleca spre Budapesta. Pe drum, au admirat arhitectura specifică Transilvaniei şi s-au fotografiat în Piaţa Unirii, cu Biserica Sfântul Mihail pe fundal.

Dacă pentru reporteri această experienţă interesantă, dar obositoare s-a încheiat o dată cu recitalurile din club, turneul Theatres des Vampires ajungea abia la jumătate. Artiştii urmau să mai cânte în Budapesta (Ungaria), Bratislava (Slovacia), Czestochowa, Varşovia şi Poznan (Polonia), Torgau (Germania) şi Praga (Cehia).


Sonya Scarlet ne-a mai dezvăluit cum rezistă unui asemenea ritm infernal: „Duc o viaţă sportivă şi sănătoasă, nu beau alcool. Desfac o bere mai mult de complezenţă, dar aproape niciodată nu reuşesc să o termin. Am făcut balet, iar de trei ori pe săptămână merg la bazinul de înot. Am acest stil de viaţă de la cinci ani". Într-un ritm la fel de echilibrat, abordat de la o vârstă la fel de fragedă, trăieşte şi Tiziano de la JTR Sickert, ne-a declarat ea. Păcat că efortul lor este răsplătit de prea puţini plătitori de bilete, aşa cum se întâmplă în ultimii ani în România la tot mai multe concerte ale unor trupe de metal.

Multe ar mai fi de spus, dar, aşa cum spunea un rockstar internaţional, ce se întâmpă în turneu e mai bine să rămână în turneu.

Paul Iancu (Adevărul) 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu