duminică, 26 aprilie 2009

FilthFest European Tour, la Cluj


Trei trupe care oricând ar fi umplut o sală de concert de la noi - Cradle of Filth, Moonspell şi Turisas -, cărora li s-a adăugat ca opening act Dead Shape Figure, şi-au unit forţele pentru a lua cu asalt Europa. The Darkest Tour a trecut şi prin România, pe 23 aprilie, în Sala Sporturilor din Cluj-Napoca.

Între Bratislava şi Belgrad, în programul părţii europene a FilthFest - The Darkest Tour şi-a făcut loc şi o oprire în oraşul de pe Someş. Dar, pe lângă clujeni, show-ul a atras fani ai metalului din tot Ardealul şi nu numai. Ba chiar şi din afara României: metalişti de dincolo de Tisa, dar şi un grup de rockeri de peste Dunăre au venit în Transilvania pentru a vedea un “killer package” care, de data aceasta, a ocolit şi Ungaria, şi Bulgaria. Şi “pachetul” de trupe a fost cu adevărat “ucigător”.

Deşi ora de deschidere a porţilor a fost respectată, accesul în sală a trebuit amânat pentru ultimele reglaje ale Cradle of Filth. Pretenţioşii headlineri - riguroşi ca orice britanici - au vrut ca decorurile şi sunetul să fie aşa cum trebuie, timp în care spectatorii au fost nevoiţi să aştepte în hol, între două standuri cu “tentaţii” - dozatoarele de bere, respectiv masa cu merchandising. Şi totuşi, nerăbdarea de a intra în sală s-a dovedit mai puternică şi decât proverbialul calm ardelenesc, mai ales când pe afiş erau nume precum Moonspell, Cradle of Filth sau Turisas. Întârzierea a fost însă recuperată din mers, astfel că n-au trecut multe minute între deschiderea uşilor şi primele acorduri metalice de pe scenă. Începutul recitalului a aparţinut finlandezilor, reprezentaţi de două trupe din stiluri diferite: Dead Shape Figure (thrash metal) şi Turisas (folk/viking metal). Primii au reprezentat un bine venit aperitiv pentru foamea de rock a românilor. Show-ul lor a fost precum o cafea de calitate: concentrat, dar cât să le ofere celor prezenţi energia de a rezista în picioare până la finalul evenimentului.


“Varangii” conduşi de inepuizabilul Warlord au urcat pe scenă pictaţi ca de bătălie. Şi din nou vopseaua roşie şi neagră aplicată pe feţe i-a transformat pe simpaticii finlandezi în războinici demni de strămoşii lor nordici. Deşi ne aflam puţin cam departe de istorica “varangian way”, piesele de pe albumul cu acest nume au cucerit audienţa: “To Holmgard and Beyond” şi “A Portage to the Unknown” i-au făcut pe fani să-şi dorească “One More”. Acordurile de la “curtea lui Jarisleif” au fost la fel de gustate şi în Cluj, la fel şi intermezzoul “Ochi Chornye”. Cu al lor “Rasputin”, Turisas aproape că a făcut uitată varianta disco a acestei melodii, iar “Battle Metal” a pus capăt unui recital mult prea scurt. Dar admiratorii lor au primit asigurări de la Mathias “Warlord” Nygard însuşi. “Vom reveni în România cât putem de curând”, a promis acesta la final. 


Dacă Turisas ne-a vizitat în premieră, Fernando Ribeiro şi colegii săi cunosc deja publicul român, după concertele din anii trecuţi, de la Timişoara şi Bucureşti. Şi de data aceasta, show-ul oferit de Moonspell a fost la fel de întunecat ca un roman de Bram Stoker. Sentimentul dark din piese precum “Luna”, “Full Moon Madness”, “Vampiria” sau “Night Eternal” a fost amplificat de imaginile proiectate pe fundal. Pe lângă melodiile amintite, setlistul a mai inclus “At Tragic Heights”, “Finisterra”, “The Southern Deathstyle”, “Opium”, “Scorpion Flower” şi nelipsita “Alma Mater”. Nici portughezii nu au scăpat fără promisiunea unei revederi, mai ales că, aşa cum ne-a declarat Fernando înainte de spectacol, “publicul român e foarte entuziast, răspunde cu căldură, trupele care vin aici se simt atât de bine încât vor dori să revină cât de curând”.  


După Moonspell a căzut cortina - cea care ascundea privirilor decorurile deja instalate pentru Cradle of Filth. Un stativ de microfon ornat cu oase, un schelet răstignit pe o cruce, un coşciug transformat în “iron maiden” (sinistrul instrument de tortură medieval), “făclii” acţionate electric au făcut parte din spectacol, la fel ca şi personajele-simbol care s-au perindat pe scenă: un demon ce scotea scântei cu polizorul dintr-o bucată din metal încorporată în costumul de piele, dar şi o marionetă imensă, de trei ori cât vocalul Dani Filth. Spectatorii - “urmaşi ai vampirilor”, cum i-a denumit liderul trupei - au fost trataţi cu “Honey and Sulphur”, dar şi cu alte melodii, precum “Shat out of Hell”, “Gilded Cunt”, “Dusk And Her Embrace”, “The 13th Caesar”, “The Principle of Evil Made Flesh” şi “Under Huntress Moon”. Singurii cărora timpul le-a permis un bis, englezii au păstrat pentru final “Cthulhu Dawn”, “Cruelty Brought Thee Orchids” şi “From the Cradle to Enslave”.

Paul Iancu (Cotidianul)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu