Un congres internaţional cu teme precum sexualitate, sexism şi heavy-metal, organizat de o universitate de renume, ar fi de-a dreptul imposibil în Estul nostru îngust.
Şi, totuşi, Universitatea de Muzică şi Dans din Koln, cea mai mare instituţie de profil a Germaniei, dedică trei zile acestei teme, iar lucrările se vor prelungi în sala de spectacol. Printre invitaţi, Angela Gossow (Arch Enemy), Sabina Classen (Holy Moses), Doro Pesch, Britta Görtz (Cripper), dar şi sibianca Maria Grăjdian.
Astăzi, metal-ul este un gen făcut de bărbaţi şi femei deopotrivă. În ciuda acestui fapt, diferenţele dintre sexe sunt mai mult decât vizibile. Rolul sexelor şi stereotipiile din cultura heavy-metal vor constitui temele centrale ale Congresului Internaţional "Heavy Metal and Gender", organizat de Universitatea de Muzică şi Dans din Koln. Între 8 şi 10 octombrie, specialişti, dar şi muzicieni şi chiar fani vor analiza subiectul din perspective diverse. Iar punctele de vedere vor fi dintre cele mai diferite, dat fiind că în cele patru decenii de existenţă metal-ul s-a răspândit pe glob, şi-a creat o mulţime de subgenuri, s-a îmbinat cu specificul şi culturile locale. Manifestarea din Koln va fi o premieră atât pentru Germania (prima conferinţă dedicată heavy metal-ului), dar şi pe plan mondial, conectând muzica şi bătălia sexelor.
Workshop cu Angela Gossow (Arch Enemy)
În programul primei zile se regăsesc teme generoase: "Metalul şi figurile masculine", cu Ozzy Osbourne ales drept personalitate reprezentativă pentru "Începuturile metalului şi relaţiile dintre sexe". Alice Cooper este o altă imagine-simbol analizată, la fel şi "Monstrul masculin". Anii '80 şi '90 sunt dominaţi, conform selecţiei de teme, de "Provocarea adusă masculinităţii". "Extrem, agresiv, feminin" este tema aleasă de Angela Gossow pentru un workshop de 90 de minute, iar seara se încheie cu masa rotundă "Femeile în metal", unde vocii feminine a trupei Arch Enemy i se vor alătura alte nume mari: Doro Pesch, Sabina Classen de la Holy Moses şi Britta Görtz de la Cripper. Moderator va fi dr. Florian Heesch.
Dacă în prima zi imaginea este tema dominantă, sunetul şi instrumentul devin elementele centrale în ziua a doua: chitara şi vocea sunt analizate drept elemente sexualizate. "Virtuozul chitarei" este declarat "anacronic" în primul seminar al zilei, iar în Nu Metal se remarcă trecerea "de la macho la metrosexual". "Estetica metal-ului în clipurile Motley Crue", dar şi "Sexele ca atitudine", în care românca Maria Grajdian analizează legătura dintre heavy-metal şi anime, sunt alte două teme ale zilei a doua, la fel ca şi "Violenţa din versurile thrash", "relaţia dintre sexe în metalul extreme" şi o analiză a teoriei lui Judith Butlers privind interpretarea pe scena black. Globalizarea metal-ului asigură materia primă pentru ultima sesiune a zilei: "Femeile şi degradarea morală în muzica din Jamrud", "Heavy, doom şi death în Brazilia" şi "Ce putem învăţa de la scena din Gaborone". Seara, participanţii sunt invitaţi la Alte Feuerwache, unde va avea loc un concert de "Kammer-Metall" (muzică de cameră inspirată din metal), cum şi-au denumit stilul muzicienii din "ensemble cras".
History/Herstory
Legătura dintre masculinitate şi rasism deschide ziua a treia cu două seminarii pe această temă. Sesiunea următoare, "Fani şi scene", include subiecte ca: "Regulile, ritualurile şi standardele morale" analizate la "războinicii black-death", "sentimentul apartenenţei pe scena grindcore din Melbourne", "percepţia publică a masculinităţii/feminităţii în muzica turcă", bătălia sexelor în rândul cititorilor revistelor de rock, "Metal, masculinitate şi lesbianism". Finalul e dedicat "Perspectivelor şi posibilităţilor". Congresul se va încheia cu un concert "Female Aggression", unde Doro Pesch, Sabina Classen (Holy Moses) şi Britta Görtz (Cripper) revin acolo unde se simt cel mai bine: pe scenă, alături de colegii de trupă.
Evenimentul se anunţă a fi unul cât se poate de serios, la discuţii urmând să ia cuvântul invitaţi din zece ţări. Organizator va fi dr Florian Heesch, unul dintre iniţiatorii proiectului "History/Herstory, o istorie muzicală simetrică". El va fi secondat de colegul său de la Universitatea din Koln, Michael Rappe, profesor de teorie muzicală.
Sibianca Maria Grăjdian ne-a oferit câteva detalii în avanpremieră despre tema pe care o va susţine la Koln în cadrul "Heavy Metal and Gender": "Subiectul referatului meu este analiza elementelor heavy-metal în soundtrack-urile desenelor animate japoneze (anime). În principal, mă voi concentra asupra a două seriale, şi anume «Cowboy Bebop» şi «Death Note». Ideea de bază a referatului este constituirea androginităţii drept o alternativă la structurile fixe de sex/gen tradiţionale, care implică o anumită limitare identitară a individului".
Cătălina Iancu (Jurnalul Naţional)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
nu inteleg utilitatea acestor discutii, conventii si asa mai departe. nu neg nicidecum problema, doar pun sub semnul intrebari necesitatea unui astfel de eveniment.
RăspundețiȘtergereDimpotriva, eu ma bucur ca rock-ul primeste atentia cuvenita in zona universitara, chiar daca asta se intampla, momentan, numai in tarile mai avansate decat Romanica noastra
RăspundețiȘtergere