vineri, 16 mai 2008

Familia gothică s-a întâlnit din nou în Leipzig


Cei peste 20.000 de participanţi la WGT au avut parte de tot ce înseamnă gothic: de la acorduri dark metal şi industrial până la muzică clasică sau celtică, de la poezia lui Baudelaire la sesiuni de autografe, de la expoziţii de obiecte medievale, create manual, până la petreceri bondage şi SM. 

Cinci scene au fost rezervate concertelor susţinute de cele peste 170 de trupe, întregul oraş transformându-se într-o scenă a paradei costumelor purtate de fani, de la kilturi scoţiene sau fuste de piele la “contesele” în ţinute fastuoase şi umbreluţe negre pentru a se feri de soare. N-au lipsit din personajele specifice tipologiei dark: mireasa moartă, văduva neagră, ba chiar un diavol cu coarne sau un Iisus purtându-şi coroana de spini deasupra ochilor scăldaţi în “lacrimi” de fard negru. Chiar dacă prin număr nu s-a atins recordul de acum opt ani, când nu mai puţin de 300 de trupe au concertat la WGT, ediţia 2008 a excelat prin “greutatea” formaţiilor prezente. 

În prima seară, Paradise Lost şi-a prezentat în avanpremieră DVD-ul “The Anatomy of Melancholy”, ce va fi lansat pe 23 mai. Vizionarea a fost urmată de o sesiune de autografe, după care britanicii s-au grăbit să ajungă la Agra Halle, pentru recitalul de la miezul nopţii. Tot în seara de vineri au concertat alte două nume grele: norvegienii de la Tristania (cu Mariangela Demurtas, solista născută în Sardinia preluând toamna trecută poziţia lăsată liberă de Vibeke Stene) şi noua trupă a Tarjei Turunen, fosta voce a trupei Nightwish. Şi cum un eveniment gothic metal nu există fără suedezi, sâmbătă seară Tiamat s-a aflat la primul concert de după lansarea CD-ului “Amanethes”, după o “tăcere” de cinci ani, în care au produs doar două albume “best of”. Johan&Co. au fost precedaţi, printre alţii, de conaţionalii lor de la Lake of Tears şi de finlandezii de la Battlelore, în timp ce alţi suedezi, Covenant, au cântat în Agra Halle, în deschidere la Northern Lite. 

Nemţii au răspuns invaziei scandinave prin trupele locale în plină afirmare: arena din Parcul Clara Zetkin a găzduit, printre altele, recitalul Jesus on Extasy. Al doilea disc al JoE, “Beloved Enemy”, proaspăt lansat pe 2 mai, domină deja topurile de gen din Germania. Tot sâmbătă, bulgarii de la Irfan au încântat prin piesele lor atmosferice cu influenţe orientale, vocea Vladislavei Todorova creând o atmosferă onirică în sala teatrului din Leipzig. Duminică, pe scena de la Agra au evoluat London after Midnight, în timp ce “concertul de la miezul nopţii” a fost susţinut de Fields of the Nephilim. Welle: Erdball, Suicidal Romance şi Neurotic Fish sunt numai câteva dintre trupele care au mai urcat pe diversele scene în a treia zi a festivalului. 

Cele două formaţii californiene care îşi dispută titulatura Christian Death au fost programate în zile diferite, dar asta nu i-a scutit pe organizatori de un eveniment neplăcut. Deşi au trecut zece ani de când s-a sinucis Rozz Williams, cel care a fondat CD în 1979, resentimentele nu s-au atenuat: în timpul concertului Christian Death de luni, liderul trupei, Valor Kand, a fost agresat verbal încă de la primele acorduri de către un grup de fani ai CD 1334 - trupă având în componenţă doi membri ai formulei iniţiale a CD şi pe văduva lui Rozz. Unul dintre spectatori chiar a urcat pe scenă la un moment dat, a sărit asupra solistului şi l-a trântit, cu tot cu chitară, la podea. Până să intervină forţele de ordine, agresorul şi-a primit porţia de pumni chiar de la membrii trupei, bodyguarzii intervenind mai mult pentru a-l scăpa din mâinile muzicienilor pe turbulentul transformat în victimă. Incidentul a fost repede uitat, la finalul show-ului Christian Death fanii plecând spre concertul care a încheiat recitalurile de la WGT: Corvus Corax, în complexul Agra. 

Cum gothic înseamnă mai mult decât un stil de muzică, fiind la urma urmei un stil de viaţă, Wave Gotik Treffen a cuprins elemente ale tuturor artelor ţinute la mare cinste de adepţii genului. Filmul, teatrul, fotografia au ocupat părţi însemnate ale programului acestei manifestări. Şi, cum nimic nu e mai aproape de inima gothicului decât poezia lui Charles Baudelaire, evenimentul nu putea fi lipsit de versurile autorului “Florilor răului”. În cadrul unei “Seri franceze”, lecturile din Baudelaire s-au îmbinat cu muzica unor compozitori din Hexagon, la fel de celebri. Creaţii de Debussy, Ravel, Faure au fost interpretate de Con Pasion Trio, grup din care face parte şi pianista de origine română Carmen Ştefănescu. Petrecerea de final a avut loc luni noapte în clubul Darkflower, gothicii urmând să se reîntâlnească anul viitor, tot de Pfingsten (Rusalii), în ultimul weekend al lunii mai, când WGT va ajunge la “majorat”, respectiv la cea de-a 18-a ediţie. 

Paul Iancu (Cotidianul)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu