duminică, 15 august 2010

Artmania 2010. La Sibiu s-au întâlnit din nou arta şi divertismentul de calitate


Între 13 şi 15 august, a cincea ediţie a festivalului sibian a reunit din nou evenimente de calitate: expoziţii, vernisaje şi, bineînţeles, recitalurile din Piaţa Mare, care au constituit punctul central de atracţie al Artmania.

Şi Piaţa Mică a găzduit concerte; aici au cântat în special trupe româneşti: Tiarra, ACT, Sign of Agony şi Grimus. Un drum workshop a fost susţinut de Kai Hahto, bateristul venit în România alături de Swallow the Sun, însă cunoscut mai mult ca membru al grupului finlandez Wintersun.

Evenimente sub egida Artmania au avut loc şi în cluburile din fosta capitală culturală europeană. După miezul nopţii, formaţii româneşti, dar şi artistul german Ian P. Christ au ţinut fanii „în priză" până spre dimineaţă. O expoziţie de grafică a lui Niklas Sundin, chitarist în Dark Tranquillity, şi-a avut vernisajul într-unul dintre cluburile din Piaţa Mică. Muzeele şi-au deschis porţile pentru cei care au cumpărat bilete la festival, oferind reduceri consistente. Bine cunoscutul Brukenthal, dar şi Galeria de Artă Contemporană, Muzeul de Istorie, Muzeul de Istorie Naturală, Muzeul de Istorie a Farmaciei, Muzeul de Arme şi Trofee de Vânătoare, Complexul Naţional Muzeal Astra şi altele au putut fi vizitate la preţ redus de către posesorii de abonamente Artmania.

Nu au lipsit nici în 2010 concertele de pe scena instalată în Piaţa Mare pentru al doilea an la rând. Trupe de calitate din Finlanda, Suedia, Norvegia, SUA şi Marea Britanie au cântat vineri şi sâmbătă pentru metaliştii români şi străini.


Niklas Sundin, între chitară şi planşa de desen

Deşi a început să deseneze înainte de a învăţa să cânte la chitară, Niklas Sundin e mai cunoscut ca membru în Dark Tranquillity decât ca grafician. Poate mulţi i-au întâlnit numele pe albumele DT sau ale altor trupe, cărora le-a creat designul booklet-urilor. Şi mai puţini i-au cumpărat vreuna dintre cele două cărţi de desene „Gadus Morhua", tipărite în tiraj limitat cu ceva vreme în urmă şi reeditate acum o lună.

Creaţiile sale nu au fost niciodată expuse. Până în august 2010, când chitaristul suedez a acceptat propunerea celor de la Artmania de a aduce cu sine 13 planşe, reunite sub genericul „Ichtys". Lumea acvatică imaginată de Sundin, în desene care ar putea ilustra cu succes vreun volum de nuvele ale lui H.P. Lovecraft, a umplut pereţii clubului Bohemian Flow. Expoziţia a fost vernisată de autorul lucrărilor, care s-a lăsat fotografiat de fani având pe fundal planşele din seria amintită.

Imaginile au la bază desene în creion, care au fost apoi scanate, tratate şi asamblate în colaje, rezultatul fiind un amestec de xilogravură medievală, iconografie religioasă şi desene profane cu temă nautică.


Trăire neogotică versus model iluminist

O expoziţie sub genericul „Gothic - Trăirea neogotică vs modelul iluminist", deschisă în subsolul Muzeului Naţional Brukenthal, amenajat ca într-un film cu vampiri, a disecat fenomenul gothic în artele vizuale. Miturile din spatele poveştii lui Frankenstein ori a lui Dracula au fost descompuse şi analizate, însoţite fiind de imagini sugestive. Ştiinţele moderne încearcă să facă lumină în întunericul din minţile oamenilor din secolele XVIII-XIX: vrăjitoarele, vampirii, savantul nebun, despărţirea sufletului de corp, îngroparea de viu sunt reprezentate în exponatele din beciurile muzeului.

Documentarul finlandez „Punkeri şi adolescenţi" a abordat fenomenul punk şi evoluţia sa în Ţara celor 1.000 de lacuri. De altfel, pe coloana sonoră s-au auzit acordurile a două trupe din generaţii diferite: Pelle Miljoona şi Akupunktio. Realizată în 2008 de Jouko Aaltonen, pelicula a fost proiectată în Piaţa Mică din Sibiu.


Swallow the Sun a dat tonul la concerte

Artmania a continuat tradiţia de a aduce trupe bune pe scena festivalului. Dacă în 2006 au fost HIM şi Amorphis, în 2007 - Anathema şi Within Temptation, în 2008 - Tiamat şi Atrocity, iar anul trecut au fost, printre alţii, Pain, Nightwish şi Opeth, în 2010 au venit alte şase formaţii de calibru.

Cu zece ani de carieră în spate, Swallow the Sun au deschis, vineri, seria recitalurilor. Finlandezii au la activ patru albume apreciate de public şi de critici deopotrivă: „The Morning Never Came" (2003), „Ghosts of Loss" (2005), „Hope" (2007) şi „New Moon" (2009), cel din urmă marcând începutul colaborării cu bateristul Kai Hahto.


După ce au cântat cu o săptămână înainte la Wacken Open Air şi la festivalul portughez Vagos, americanii de la Kamelot au urcat şi ei pe scena din Piaţa Mare. Chitaristul Thomas Youngblood şi colegii săi şi-au entuziasmat fanii cu piese ca „Pendulous Fall" şi „Karma". De la Sibiu au plecat direct spre Festivalul Sziget, unde urmau să cânte după nici 24 de ore. Într-o postare pe Twitter, membrii trupei s-au declarat extaziaţi de cele două spectacole din weekend: „OMG! Sibiu and Budapest were amazing!!". O toamnă plină de concerte îi aşteaptă pe cei de la Kamelot la încheierea sezonului festivalurilor, având deja programat un lung turneu nord-american în septembrie şi octombrie, alături de Leaves' Eyes şi Blackguard.


The Sisters of Mercy au încheiat prima seară. Deşi are numai trei albume la activ, ultimul scos în 1990, grupul şi-a atras o mulţime de fani în urma concertelor live. Atmosfera de mister a fost accentuată prin funcţionarea maşinilor de fum pe tot parcursul concertului, fapt care a îngreunat misiunea fotoreporterilor din faţa scenei. Mai ales după ce aceştia s-au confruntat şi cu pretenţia trupei ca la primele două piese să nu fie făcută nici o fotografie, nici de către pozarii acreditaţi, nici de către cei din public. Şi totuşi, muzica lui Andrew Eldritch i-a încântat pe admiratorii trupei britanice.


Mari nume ale metalului în Piaţa Mare

Dacă prima seară de concerte a fost cea mai slabă din ultimii doi ani, organizatorii s-au revanşat înghesuind în ziua a doua tot ce-au adus mai bun în 2010 la Sibiu. Sirenia lui Morten Veland a venit la Artmania la doar un an după ce în Piaţa Mare a concertat Tristania, un grup al cărui membru fondator este muzicianul norvegian. „The Path to Decay", „Sundown", „The Seventh Summer", „Downfall", „Star-Crossed", „The Other Side", „The Lucid Door", „Meridian", „Led Astray", „Lost In Life" şi „My Mind's Eye" au fost piesele pe care nordicii le-au pregătit pentru publicul român. La fel ca Tristania acum un an (cu Mariangela Demurtas voce feminină), şi Sirenia a venit cu o solistă (relativ) nouă: Ailyn, pe numele său real Pilar Gimenez Garcia, fostă componentă a trupei spaniole El Factor X. Ea a înlocuit-o pe Monika Pedersen în urmă cu doi ani.


„Nu ştim la ce să ne aşteptăm de la concertul nostru de diseară", ne spunea înainte de recital Mikael Stanne, solistul Dark Tranquillity. Însă, indiferent ce şi-ar fi imaginat că se va întâmpla în Piaţa Mare, reacţia publicului i-ar fi depăşit aşteptările. O dată la fiecare două-trei piese, Mikael îşi exprima uimirea faţă de primirea extrem de călduroasă pe care i-a făcut-o publicul român.

Deşi „e prima dată când cântăm aici în cei 20 de ani de carieră, şi e vina noastră că n-am ajuns mai devreme", metaliştii îi ştiau aproape toate piesele - până şi pe cele de pe „We Are The Void", album lansat în martie anul acesta. Downloadat de pe net sau cumpărat de-afară, discul suedezilor a ajuns în playerele românilor înainte de show-ul de la Sibiu.

Dark Tranquillity a venit cu un setlist de 14 piese din diverse perioade ale carierei: „At The Point of Ignition", „The Fatalist", „Focus Shift", „The Wonders at your Feet", „Final Resistance", „Misery's Crown", „Punish My Heaven", „Iridium", „The Lesser Faith", „Dream Oblivion", „Lost To Apathy", „Therein", „The Grandest Accusation", iar pentru final au păstrat „Terminus (Where Death Is Most Alive)".

Mikael a comunicat permanent cu publicul, iar pe scenă a fost neobosit. Nu a stat o clipă locului, mişcându-se dintr-un colţ în celălalt, în timp ce chitariştii Niklas Sundin şi Martin Henriksson şi basistul Daniel Antonsson au făcut şi ei deseori schimb de locuri. Martin Brandstrom (clape) şi Anders Jivarp (tobe) au contribuit şi ei la un show de zile mari. Suedezii au oferit şi au primit energie de la publicul din Sibiu, iar la final au promis că se vor întoarce în ţara noastră cu prima ocazie. Mai rămâne ca şi un promoter român să-i audă şi să-i aducă din nou pe o scenă din România.


Fani ai death metalului rămaşi ca într-o transă la finalul recitalului DT, dar şi admiratorii lui Serj Tankian veniţi în faţa scenei încă din timpul probelor de sunet au rămas să-l asculte pe headlinerul serii. Iar muzicianul american, născut în Liban, dar de origine armeană, fost solist în System of a Down, nu a dezamăgit. Dintre piesele pe care le-a interpretat s-a numărat şi celebra „Lie, Lie, Lie", care face parte din coloana sonoră a serialului „Fear Itself", difuzat şi în România de postul AXN.

Deşi trupele au fost bune, cu un plus pentru cele din a doua seară, Artmania 2010 a avut ghinionul să pice în acelaşi an cu oprirea din România a turneului Sonisphere, cu megaconcerte gen AC/DC, Aerosmith, Guns n' Roses sau Ozzy Osbourne şi, mai mult, cu doar o zi înainte ca Iron Maiden să cânte la Cluj. Chiar şi aşa, numeroşi amatori de metale de calitate s-au strâns în fosta capitală culturală europeană. Cei veniţi de la Wacken (destul de numeroşi, etalându-şi tricourile ediţiei recent încheiate) s-au oprit în Sibiu pentru un „supliment" de muzică bună, în timp ce majoritatea şi-au potolit, măcar pentru o perioadă, foamea de rock cu meniul oferit de Artmania 2010.

Paul Iancu (Cotidianul)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu