miercuri, 11 august 2010

Un megafestival în cifre. W:O:A, un coşmar logistic rezolvat nemţeşte


La doar câteva zile de la încheierea Wacken Open Air, organizatorii festivalului german au prezentat evenimentul în cifre. De la numărul fanilor prezenţi până la cel al „furnicuţelor" care au făcut totul posibil, de la durata montării şi demontării întregii metropole metalice până la numărul toaletelor şi duşurilor, plus kilometrii de garduri sau de cabluri, aproape totul se regăseşte în statistica făcută nemţeşte.

Sătucul Wacken, aflat la mică distanţă de Hamburg, a fost din nou populat de metalişti între 4 şi 7 august 2010. Cei 1.850 de locuitori s-au obişnuit deja ca an de an, de două decenii încoace, să fie invadaţi de rockeri. La început mai puţini, dar cu timpul numărul vizitatorilor a crescut. S-au vândut toate biletele, cu circa 200 de zile înainte de eveniment, doar capacitatea zonei limitând numărul participanţilor la 75.000, pentru că doritori au fost mult mai mulţi.

Deşi cele 4.000 de văcuţe se mai sperie încă de muzica dată la maxim, sătenii s-au adaptat din mers. De la mic la mare şi până la bătrânii satului, cu toţii îşi întâmpină oaspeţii cu celebrul „horned hand".


400 de chioşcuri pentru 75.000 de rockeri

75.000 de vizitatori au fost la evenimentul ce a ţinut 4 zile, dar „Holy Wacken Land" a găzduit în total mult mai multe suflete. Artişti, jurnalişti, vânzători, poliţişti, cadre medicale, pompieri, bodyguarzi etc. Cu totul, 82.500 de oameni. 107 trupe au cântat pe cele şase scene, numărul muzicienilor sărind de 1.000.

Suprafaţa totală ocupată de festival a fost de 200 de hectare. Dintre acestea, 48.000 de metri pătraţi au fost rezervaţi zonei unde s-au ţinut evenimentele. Spaţiul a fost meticulos parcelat, cu ajutorul celor 35 de kilometri de garduri.

100 de gherete au funcţionat aproape non-stop, iar alte 300 de chioşcuri non-food au vândut aproape orice. Două mărci de bere (plus cea cu sigla Wacken) au fost comercializate, dar şi sucuri, cocktailuri cu sau fără alcool, absint, mied şi diverse combinaţii (precum amestecul botezat „Sânge viking") au astâmpărat setea participanţilor.

La atâtea lichide, diverse şi în mari cantităţi, era nevoie de un număr suficient de mare de grupuri sanitare. 450 de toalete mobile, plus alte 64 fixe, amplasate în 7 puncte (ultimele racordate la reţeaua de apă) au fost la dispoziţia celor „în nevoie". 5 zone reunind 60 de duşuri asigurau igiena corporală a rockerilor. Apă potabilă s-a găsit în 5 puncte: 40 de chiuvete plus alte 12 robinete. Apa reziduală colectată a însumat 2.500 de metri cubi pe zi.


Curent electric cât pentru o întreagă regiune

8 MW au fost necesari pentru toată zona Wacken Open Air. A fost nevoie de 4 kilometri de cabluri pentru alimentarea cu curent electric a scenelor şi nu numai. În afară de unitatea fixă, alte 65 de generatoare diesel au funcţionat non-stop. Scenele au fost montate cu materialele (2.275 tone) transportate de cele 65 de camioane, în timp ce alte 6 care au cărat instalaţiile de sonorizare şi încă 18 au fost rezervate pentru instalaţiile de lumini. TIR-urile au circulat pe cei 2 kilometri de străzi, iar un pod metalic a legat zona presei de aria din faţa scenelor.

240 de containere au fost folosite drept birouri şi dormitoare pentru gazde. Alte 75 de corturi şi pagode au fost montate în acelaşi scop.

1 cinematograf în aer liber a funcţionat în primele două seri. Printre filmele care au putut fi urmărite la Moviefield s-au numărat documentarul „Anvil! The Story of Anvil" al lui Sacha Gervasi şi un memorial Ronnie James Dio.


Lumea Wacken a fost creată în şapte zile

70 de constructori au montat totul într-o săptămână, dar n-au avut prea mult timp la dispoziţie pentru odihnă: au mai muncit încă trei zile pentru a demonta întreaga metropolă.

60 de oameni au făcut parte din echipa de organizare. Au mai fost 18 electricieni, 700 de agenţi de securitate, 40 de „site-crew", 15 s-au ocupat de alimentarea cu apă. Zilnic, prin „Holy Wacken Land" au patrulat 200 de poliţişti, iar 200 de pompieri au fost la datorie. Tot 200 a fost şi numărul sanitarilor, cărora li s-au adăugat patru medici. 50 de reprezentanţi ai autorităţilor au fost la rându-le în Wacken.

Cele 107 trupe au fost compuse, în total, din peste 1.000 de artişti. Pentru transport s-au folosit 35 de vehicule off-road, 40 de SUV-uri, 30 de camionete, 40 de curse-navetă, 60 de ATV-uri, 40 de scutere şi 80 de biciclete.

Anul trecut au fost colectate 800 de tone de deşeuri, conform cercetătorului Arne Cierjacks. Şi anul acesta pare să se confirme calculul realizat în 2009 de specialistul în probleme de mediu. Au fost oferite diverse recompense pentru cei care ajutau la colectarea deşeurilor, de la tricouri la sume modice. Activiştii Greenpeace au fost şi ei la faţa locului, încercând să trezească spiritul ecologist printre rockeri.


Shopping metalist

Felul în care nemţii şi-au vândut marfa este o adevărată lecţie de marketing. Au pus sigla W:O:A pe absolut orice: de la corturi, saci de dormit şi prosoape la steguleţe pentru maşină, brichete şi şlapi. Căni de cafea, pixuri, huse de telefon, lanţuri pentru chei, şireturi, văcuţe şi ursuleţi de pluş, parasolare, cizme, ochelari, scaune, saltele, scrumiere, lanterne, portofele, grătare, genţi, toate marcate cu sigla încornorată a festivalului, au umplut bagajele celor dornici de suvenire. Ba chiar şi suzete şi prezervative s-au putut găsi, în timp ce pentru doamnele singure a existat vibratorul „Wacken-Power". Te puteai îmbrăca din cap până-n picioare la W:O:A: lenjerie intimă, tricouri, hanorace, pantaloni ori fustă, şapcă sau pălărie, plus papuci sau cizme, toate se găseau la standurile de merchandise.

Un suvenir special a fost comercializat la standul unuia dintre parteneri. Aceştia au scos pe tejghea stickuri de 1 GB, în forma siglei Wacken Open Air, în două variante - gold şi silver. Primul dintre acestea a fost însoţit de coduri ce permit descărcarea integrală, în format audio, a recitalurilor susţinute la W:O:A 2010 de două dintre trupe, la alegere.


Festival Today, cotidianul cu patru ediţii pe an

Şase reporteri şi un fotoreporter de la trustul media Schleswig-Holsteinischer Zeitungsverlag au primit timp de patru zile o misiune specială: să bată în lung şi-n lat metropola Wacken Open Air şi să relateze tot ce mişcă, tot ce cântă, tot ce e inedit. Alţi patru jurnalişti au coordonat din redacţie, astfel că, lângă cafeaua aburindă sau berea rece, metaliştii au putut avea şi un exemplar din Festival Today, „primul ziar german al unui festival", gazeta oficială a W:O:A.

Cele 20.000 de exemplare tiraj zilnic au costat 1 euro bucata, iar în cele 24 de pagini color (două rezervate colajelor de fotografii) se afla totul, de la interviuri, reportaje şi programul concertelor până la horoscop şi „matrimoniale" de sezon (f)estival.

Paul Iancu (Cotidianul)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu